Waarom deze blog?


dinsdag 15 september 2015

Goede voornemens van een jong gepensioneerde

De start van het nieuwe schooljaar is voor mij telkens de ideale gelegenheid om goede voornemens te maken.  Andere mensen doen dit rond de jaarwisseling maar voor een ‘schoolvos’ begint het nieuwe jaar nu eenmaal met de eerste schooldag.  De eerste en wellicht moeilijkste uitdaging was stoppen met roken. Ik had er met de dokter al enkele keren over gesproken en toen ik hem vertelde dat ik van plan was te stoppen op 1 september was zijn ludiek antwoord: Je verwacht van mij toch niet dat ik zal zeggen dat je niet mag!
Een ander doorslaggevend argument was ook dat ik mij ingeschreven had om de basisopleiding vrijwilliger bij Kom op tegen kanker te volgen en dat ik persoonlijk vond dat het niet paste om dat te volgen terwijl ik nog rookte.  
Eén van de adviezen die gegeven worden aan mensen die stoppen met roken is om even uit hun gewone doen te stappen zodat ze minder momenten hebben waarin ze normaal een sigaret opsteken.  Het op pensioen zijn was dus zeker zo’n uitstap en daarnaast had ik ook nog een effectieve uitstap geboekt voor 10 dagen naar Montenegro.  Dat laatste was nu niet de meest verstandige keuze.  Montenegro is een prachtig land en de inwoners niet de warmste, maar meestal wel correcte vriendelijke mensen. De sigaretten zijn er evenwel spotgoedkoop met als gevolg dat je moet zoeken om een Montenegrijn te vinden die niet rookt. Zelfs de chauffeurs van de lijnbussen staken er gezellig eentje op terwijl ze van de ene naar de andere halte tuften. Als ze reden, want niemand keek er van op als er een bus niet kwam opdagen. Je wachtte gewoon op de volgende, probeerde al liftend je bestemming te bereiken of stapte in een gammele taxi waarvan de chauffeur eerst geprobeerd had je er voor enkele euro’s op te leggen en ten slotte besloot om je voor de prijs van het busticket op je bestemming te brengen.

Voor iemand die dertien dagen geleden gestopt was met roken was dit dus niet de meest ideale bestemming, maar het is toch gelukt om er geen op te steken!  
Daarbij was het een geslaagde eerste reis buiten een schoolvakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten