Waarom deze blog?


donderdag 22 oktober 2015

Kom op tegen kanker

Ondertussen had ik een nauwer contact opgebouwd met Véronique, de voorzitter van de vzw NET&MEN.  Dit resulteerde in de vraag of ik de cursus zorgvrijwilliger bij Kom op tegen kanker wou volgen.  Van iemand die zich binnen de vzw NET&MEN wil engageren op bestuursniveau wordt gevraagd deze cursus eerst te doorlopen.
Op 2 oktober trok ik dus terug naar Gent.  Deze keer niet naar het UZ, maar naar de gebouwen van Educo, in de buurt van het station om de eerste sessie van de cursus bij te wonen.  Ik was verrast door het grote aantal mensen die zich voor deze cursus ingeschreven hadden.  Je moet namelijk weten dat er van die zorgvrijwilligers verwacht wordt dat ze een luisterend oor bieden, informatie geven en activiteiten begeleiden voor kankerpatiënten en hun naasten. Ze komen meestal in een ziekenhuis of zorginstelling terecht waar ze op vaste tijdstippen patiënten gaan bezoeken. Hun belangrijkste doelstelling is luisteren naar en praten met wie daar behoefte aan heeft. Als je het mij vraagt geen eenvoudige taak en iets wat ik voor mezelf eigenlijk niet zou zien zitten.  Ik heb dan ook bij de aanvang van de cursus onmiddellijk duidelijk gemaakt dat ik kwam om een taak op te nemen binnen een patiëntenvereniging.  Dit was voor niemand daar een probleem en ik werd daar gewoon in de groep opgenomen.
De cursus zelf was daarbij ook nog heel interessant en van een hoog niveau. De medische aspecten van kanker, het beroepsgeheim en het oefenen in goede communicatie waren onderdeel van de cursus.  Ook het leren kennen van wat er allemaal aan organisaties bestond om de patiënten op hun vraag te kunnen doorverwijzen kwam aan bod. Enkele praktijkoefeningen maakten het geheel compleet. Kom op tegen kanker organiseert ook nog geregeld bijscholingen en intervisies voor hun zorgvrijwilligers. 

Vandaag heb ik de cursus beëindigd. Ik ben blij dat ik deze heb mogen volgen en ze zullen mij daar zeker nog op één van hun bijscholingen nog terug zien.  Maar nu wil ik eerst wat meer tijd steken in mijn engagement voor de vzw zelf. Dit is trouwens de reden waarom ik aan die cursus begonnen ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten