Waarom deze blog?


donderdag 16 juni 2016

Kinine en/of Magnesium

Ik wil nog even verder gaan op mijn bericht van 2 juni waarin ik het had over de nachtelijke spierkrampen. 
Wie weet hebben lotgenoten die met hetzelfde probleem te kampen hebben er iets aan of niet-zebra’s die daar ook last van hebben.  Nachtelijke spierkrampen kunnen namelijk veroorzaakt worden door het innemen van sommige medicijnen, maar even goed door te weinig drinken, intensief sporten en te veel alcohol.
In mijn bericht schreef ik dat ik van de dokter even mocht experimenteren met kininesulfaat, een oud recept dat door de apotheker wordt klaargemaakt en dat bij mijn vader wel geholpen had. 
Bij mij had dat evenwel geen resultaat. 
Ondertussen ben ik wel te weten gekomen dat kinine nu nog gebruikt wordt tegen de kramp, dat het zelfs vrij te verkrijgen is in de drogisterij in Nederland in tabletvorm als tweewekenkuur. En als je de raad van oma niet in de wind slaat dan zou het drinken van een glaasje tonic (zonder gin L) voor het slapengaan ook helpen want in Tonic zit er… juist ja, kinine!
Toch heb ik toen ik opgenomen was in het ziekenhuis geen last gehad van die vervelende krampen en sedert ik thuis ben ook nog niet. Dit komt doordat ik in het ziekenhuis van de dokter hoog gedoseerd Magnesium van 450 mg voorgeschreven kreeg.  Per dag moest ik 2 zakjes ( één in de voormiddag en één in de namiddag) oplossen in water en opdrinken. Ik nam reeds een hele tijd Magnesium maar dit was van een ander merk en je mocht er maar één zakje per dag van innemen. Dit stond zelfs op de verpakking gedrukt.  Bij het bekijken van de verpakking van wat ik in het ziekenhuis innam, zag ik diezelfde mededeling van 1 zakje per dag staan.  Als alerte patiënt sprak ik daar natuurlijk de dokter over aan. Zijn antwoord was dat hij 2 zakjes per dag voorgeschreven had omdat ik hel veel last had en dat het dus wel hielp.  Toen ik hem vroeg of ik dan van de magnesiumzakjes van het ander merk, waarvan ik er nog heel wat in huis had, er ook 2 in plaats van 1 mocht nemen was zijn repliek dat ik wel moest weten dat innemen van te veel aan magnesium diarree veroorzaakt (slik).
Dus was zijn raad.  Neem dagelijks één zakje en als je te veel last krijgt dan kan je er tijdelijk twee per dag innemen, wetend dat er kans is dat de diarree daardoor nog toeneemt.

Misschien wel goed om weten zodat je dit desgevallend eens samen met je arts kan bespreken.  Want zoals je kunt lezen zit er altijd wel ergens een addertje onder het gras. Een goede reden waarom we beter niet aan zelfmedicatie doen. Al zal het drinken van een glaasje Tonic voor het slapengaan wel geen kwaad kunnen.  De aanwezige kinine zal wel iets doen en in geval dat niet zo zou zijn dan heb je toch weeral 20 of 25 cl vocht binnen waardoor de kans op kramp ook vermindert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten