Waarom deze blog?


vrijdag 9 september 2016

Op De Man af

Waarschijnlijk waren sommigen onder jullie wel verwonderd om in het vorige stukje weinig of niets te lezen over mijn diarree probleem.  De aandachtige lezer zal wel opgemerkt hebben dat de dokter nogmaals toegegeven had geen vat te krijgen op het diarreeprobleem.  Aansluitend bij mijn vorige consultatie had ik een mail gestuurd naar de dokter met de mededeling dat ik vernomen had van vele lotgenoten dat ze Questran toegediend kregen voor de behandeling van de diarree en dat dit bij velen goed hielp.  Ik had ook gevraagd of een stoelgangtransplantatie niet een mogelijkheid voor mij kon zijn, gezien Dr. De Looze, die deze transplantaties uitvoert ook op de dienst gastro-enterologie van het UZ Gent zit en dit dus makkelijk even kon overlegd worden. Ik had er wel bij geschreven wat ik gelezen had i.v.m. de resultaten van de transplantatie: De doeltreffendheid van stoelgangtransplantatie is enkel aangetoond voor de behandeling van hardnekkige diarree als gevolg van een besmetting met Clostridium difficile. Voor andere aandoeningen moet ze als experimenteel beschouwd worden. De risico’s op besmetting met andere microben of virussen zijn onvoldoende gekend.
Gezien ik geen antwoord gekregen had op die mail besloot ik maar om tijdens de consultatie deze vragen op de man af te stellen.
Wat de stoelgangtransplantatie betreft had ik eigenlijk al op voorhand mijn kansen gekelderd door het te hebben over de doeltreffendheid.  Achteraf bekeken was dit toch niet zo slecht geweest want ik had ondertussen ook nog enkele ervaringen gelezen van mensen die wel zo’n transplantatie ondergaan hadden. En die waren toch wel wat anders als het programma ‘Topdokters’ laat uitschijnen.
Questran wou de dokter onmiddellijk voorschrijven.  Hij kende dat heel goed en het kon helemaal geen kwaad zei hij om het nog eens uit te proberen.  De woorden ‘nog eens’ klonken mij vreemd in de oren, maar de dokter verhelderde dit door te zeggen dat hij geen Questran voorgeschreven had omdat in mijn medisch dossier stond dat ik deze medicatie al voorgeschreven kreeg in 2014 door Dr. D’Heygere in Kortrijk en dat dit geen resultaat had opgeleverd.  Dat laatste was mij totaal ontgaan.  Ik kon mij niet meer herinneren dat ik ooit deze medicatie genomen had en vond dit eigenlijk wel hoogst eigenaardig gezien het nemen van de poedertjes op een nuchtere maag moet gebeuren een half uur voor het ontbijt.  Dus ik had toch mijn serieuze twijfels over wat in mijn dossier stond en trok ik naar de apotheker met de vraag of hij in de computer kon zien of ik ooit als eens Questran had komen afhalen.  Na enkele klikken wist ik dat ik op 7 maart 2014 een doos van 50 zakjes Questran gekregen had.
Blijkbaar werkt de NET bij mij niet alleen op mijn darmen, maar ook voor een deel op mijn geheugen!
De hoge verwachtingen die ik toch wel had kregen dus een serieuze domper.  Niettegenstaande neem ik al sedert vrijdag een half uur voor mijn ontbijt een poedertje en zal ik na een week een tweede poedertje er bij nemen een half uur voor de hoofdmaaltijd zoals de dokter voorgeschreven heeft.
 
Ik ben van plan dit vol te houden tot de doos helemaal leeg is, je weet maar nooit… en doordat het hier nu neergeschreven is kan ik het ook niet meer vergeten J!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten