Waarom deze blog?


donderdag 1 september 2016

The year after



De nieuwe start van het schooljaar hield voor mij al onmiddellijk een dubbele verjaardag in. Het is vandaag exact 1 jaar geleden dan ik na zovele jaren de eerste schooldag van op afstand mocht bekijken en het is eveneens exact 1 jaar geleden dat ik besliste om te stoppen met roken en dat is tot nu toe nog altijd aan het lukken.


Rond de eerste schooldag wil ik er ook een traditie van maken om een speciale activiteit gerelateerd aan het 'nieuwjaar van de schoolvos' in te lassen.  Dit jaar was de keuze al rap gemaakt: een bezoek aan het schoolmuseum in Friedrichshafen aan de Duitse kant van de Bodensee, waar ik voor een tiental dagen naar toe getrokken ben met de caravan.  Het werd een nostalgisch bezoek met vele herkenbare zaken uit mijn 40-jarige schoolcarrière, maar ook vol leuke (én enkele minder leuke) herinneringen uit de tijd dat ik zelf op de banken van de lagere school zat.
De deskundige uitleg van een Bodenseeër die heel behoorlijk Frans sprak over hoe we geleerd hadden van de Russen hoe je het telraam nu eigenlijk moet gebruiken om een grote optelling te maken, maakte het bezoek nog leerrijker!
Even poseren in een klasje uit het einde van de negentiende eeuw met de ‘pitteleer’ van de meester aan mocht natuurlijk ook niet uitblijven.
Al past die wel niet perfect bij de vakantie outfit waarin ik getooid liep.

De Bodensee is het grootste meer van Europa en grenst aan de landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.  Een unieke gelegenheid om vanuit Friedrichshafen de ‘Autofähre’ te nemen naar Romanshorn in Zwitserland om dan met de koersfiets naar Kreuzlingen op de grens met Duitsland (nog een werkelijke grenspost met bijhorende douaniers) te fietsen.  Daarna nog even door naar het eiland Reichenau dat op de werelderfgoedlijst van de Unesco staat om dan via Konstanz een andere Autofähre te nemen en zo terug aan de andere kant van het meer te geraken.  Dan vanuit Meersburg nog een 14-tal km trappen om op de camping in Fischbach aan te komen. Een ritje van een goeie 90 km voor de gelegenheid in mijn outfit van het Zwitserse BMC.  

En om bij het fietsen te blijven... Op 3 en 4 september vindt hier in Friedrichshaven Eurobike plaats, een fietsbeurs waar alle nieuwe snufjes op fietsgebied voorgesteld worden aan professionelen, maar ook aan het grote publiek.  Zeg maar een Europese versie van Kortrijkse Velofolies, de grootste en de meest gevarieerde fietsbeurs van de Benelux. 
En weet je wie dit jaar de eregast is? Greg Van Avermaet!  Hij komt er zijn gouden fiets, die hij kreeg doordat hij de gouden medaille op de Olympische Spelen in Rio behaalde, showen.  Misschien toch maar eens een poging wagen om samen met Greg én de bijhorende fiets vastgelegd te worden op de gevoelige plaat?

Na Eurobike is het dan alweer tijd om in te pakken om tijdig in Gent te geraken waar ik op 8 september verwacht wordt voor een nieuwe consultatie.  Het verdubbelen van de spuiten Somatuline heeft alvast geen soelaas gebracht.  Wat wel geholpen heeft is het feit dat je hier in Duitsland om de haverklap openbare toiletten vindt waar je gratis gebruik kunt van maken en die er dan nog heel proper en net bijliggen ook.  Misschien een tip voor onze Vlaamse of Federale ministers om daar in België ook eens werk van te maken.  Onder wiens bevoegdheid dat valt is mij echter een raadsel.  Volksgezondheid? Patrimonium?, Openbare gebouwen?, Afvalbeheer?, Ruimtelijke ordening?, Steden en Gemeenten?…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten