Waarom deze blog?


donderdag 22 december 2016

En waar de sterre bleef stille staan...

Vandaag een telefoontje gekregen van Dr. De Man met de mededeling dat het bij mij technisch mogelijk is om een lever-embolisatie uit te voeren.

Misschien vragen jullie je af waar dat nu ineens vandaan komt.  Wel op 8 december had ik de reeds vooraf geplande consultatie bij Dr. De Man waarop zou meegedeeld worden wat er op het MOC (multidisciplinair oncologisch consult) van 1 december uit de bus gekomen was.

De bijkomende kleuringen bij de patholoog hadden aan het licht gebracht dat er calcitonine in het weefsel aanwezig was.  Daarom was ik op 1 december al doorgestuurd naar de bloedafname omdat men de productie van dit hormoon makkelijk kan detecteren via het bloed. Zo makkelijk bleek dat nu ook weer niet want het was niet gelukt en wellicht zou er nog eens opnieuw bloed moeten afgenomen worden. Dit zou dan gebeuren op 13 december als ik op consultatie kwam bij Prof. Troisi.
Als de calcitonine in het bloed verhoogde waarden zou aangeven dan zouden we volgens Dr. De Man nog een bijkomend bewijs hebben dat we te maken hebben met een hormonale diarree.

Ondertussen had ik al één en ander opgezocht over Calcitonine en gevonden dat dit hormoon geproduceerd wordt in de schildklier en verantwoordelijk is voor het calciumgehalte in het bloed dat dan afgegeven wordt aan de botten. Calcitonine heeft dus een botsparend effect. Doordat calcitonine voor de opname van calcium uit het bloed door de beenderen zorgt, worden de beenderen sterker. Als er te veel calcium in het bloed komt dan moet de calcitonine ervoor zorgen dat dit gehalte verlaagd wordt, want anders kunnen de spieren niet goed meer functioneren. Bij het lezen van die info speelden onmiddellijk mijn twee heupprothesen door mijn hoofd waarvan de eerste reeds geplaatst moest worden op 45-jarige leeftijd. Logisch dus dat ik de vraag stelde of er dan iets mis was met mijn schildklier.  Het antwoord was dat er met mijn schildklier geen probleem was en dat Calcitonine ook geproduceerd kan worden vanuit neuro endocriene cellen maar dat dit eerder ongewoon is…

Wat ook nog uit het overleg kwam was dat ik niet in aanmerking kwam om de tumoren via chirurgie weg te nemen omdat er weinig kans is dat alles zou kunnen weggenomen worden.  Dus wordt een embolisatie overwogen maar moest er eerst nog bekeken worden of dit technisch mogelijk was. De embolisatie (inbrengen van glazen bolletjes via een katheder in de lies) moet ervoor zorgen dat de bloedtoevoer naar de uitzaaiingen afgesneden wordt waardoor de letsels eventueel gaan verschrompelen of de hormoonproductie ervan stil gelegd wordt.
Bij mij zou men kiezen voor een minimale embolisatie.
Dit wil zeggen dat de bolletjes niet geladen worden met radioactieve stoffen (radio-embolisatie) of met celdelingremmende medicijnen (chemo-embolisatie).
De reden daarvoor is dat de tumor momenteel niet groeit en men hoopt, door de hormonenproductie stil te leggen, de diarree te kunnen stoppen.
De nevenwerking van zo’n behandeling zijn ook veel minder dan bij de andere twee soorten embolisatie.

Het bezoek aan Prof Troisi op 13 december leerde mij dat de ontsteking waar ik last had van gehad postoperatief was.  M.a.w. dat er daar niets kwaadaardig mee gemoeid was. Er werd nog een stukje draad dat nog altijd niet verteerd was verwijderd en daarmee werd het chirurgisch hoofdstuk afgesloten.

Omdat er momenteel geen haast bij is gezien de tumor niet groeit, zal alles nu netjes gepland worden rekening houdend met het feit dat ik begin februari nog 14 dagen het zonnetje ga opzoeken in het zuiden van Spanje.  Dus een nieuwe MRI, een consultatie bij de dokter die de embolisatie zal uitvoeren, een consultatie bij Dr. De Man, de ingreep zelf en niet te vergeten een nieuwe bloedafname om calcitonine op te sporen, want dat was men op de 13de uit het oog verloren.

Ondertussen staan we aan de vooravond van Kerstmis 2016. Juist drie jaar geleden speelden die vervelende hormonen mij voor de eerste keer parten.  Als we ze nu dus netjes zouden kunnen ‘embaleren’ dan zou dit een fabelachtig Kerstpakje worden.

Aan goede voornemens om 2017 te starten ontbreekt het dus in geen geval.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten