Waarom deze blog?


donderdag 13 november 2014

Het vervolg van het doktersverhaal…

Ik word ontvangen door Dr. De Man die mij vertelde dat er in overleg met het team besloten was dat hij mij vanaf nu zou opvolgen.
De scan heeft uitgewezen dat de primaire tumor inderdaad in de pancreas zit.  In de darmen werd evenwel niets gevonden tijdens de speciale scan.  Wel toont de scan dat er meer activiteit in de tumor zit dan de punctie ons vertelt. Maar gezien in zo’n geval een punctie meer betrouwbaar is dan een scan, gaan we de behandeling voor NET van de pancreas opstarten.  Dit zijn die maandelijkse inspuitingen met Sandostatine ( hormonenspuiten).  We zullen die dinsdag aanstaande opstarten in de dagkliniek van het UZ.  De vervolgspuiten kunnen dan thuis gezet worden door ‘novanurses’ (verpleegkundigen die daar speciaal voor opgeleid zijn) of door een thuisverpleegdienst.  Bijkomend voordeel van die spuiten is dat het de stoelgang verbetert en praktisch geen andere bijwerkingen heeft.  Er is enkel een verhoogd risico op galstenen dat we moeten in de gaten houden.
Op 3/12 nemen we dan een ademtest ( 6 uur durend onderzoek) af om de vetvertering te meten want hier zou ook een oorzaak kunnen zitten voor het stoelgangprobleem.
Op 30/12 volgt er dan een nieuwe MR scan, want dan zouden we al moeten kunnen zien of de behandeling met spuiten enig effect heeft.  Indien dit het geval is dan zijn de maandelijkse spuiten voor altijd.  Indien we zouden merken dat de activiteit in de tumor is toegenomen dan komen daarbij ook nog medicijnen in de vorm van tabletten met doelgerichte kankerremmende stoffen.
Uw volgende check-up op de dienst oncologie is op donderdag 8 januari.


Voor augustus 2014 was ik amper in het UZ Gent geweest, nu ken ik daar al als geen ander mijn weg en ik heb de indruk dat ik daar vaste klant ga worden. Maar als het ‘avance’ is, waarom ook niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten