Waarom deze blog?


donderdag 12 februari 2015

Een gezwel minder, alhoewel?

Op 30 januari werd ik verwacht in het UZ om de lymfeklier in de lies te verwijderen.  Ik moest daar uiteindelijk maar zijn om 9.30 u en na wat gepalaber of ze volledig of plaatselijk zouden verdoven werd de klier omstreeks 10.30 u verwijderd onder volledige narcose.  Om 5 voor 12 werd ik wakker en mocht ik kort daarna naar de kamer. Rond 14 uur kreeg ik dan enkele boterhammen voorgeschoteld en tegen 17 uur kwam de dokter melden dat ik naar huis kon. De draadjes die er in zaten zouden oplossen en het verband moest er 10 dagen opblijven. Alles verliep vlot, alleen merkte ik na enkele dagen dat de plaats waar de ingreep voltrokken was meer en meer ging opzwellen.

Vandaag stond dan de consultatie gepland bij Dr. De Man.  Ik had hem op voorhand laten weten dat er een serieuze zwelling was en ik had hem ook een excel-documentje doorgestuurd met een overzicht van de laatste 20 dagen waarin ik per dag bijgehouden had hoeveel keer ik naar het toilet moest.  Ik wist namelijk dat hij daar toch naar zou vragen en dat is altijd moeilijk onder woorden te brengen.  Cijfers zijn daarbij wat duidelijker.  

De dokter had voor mij goed nieuws en minder goed nieuws.  Het goede nieuws was dat er in de lymfeklier niets kwaadaardigs was gevonden. Het minder goede nieuws was dat ze dus nog geen aangetast weefsel hadden om verder te onderzoeken.  Maandag aanstaande op ‘de staf ‘ wordt er beslist wanneer er via een kijkoperatie een stukje aangetast weefsel uit de lever wordt verwijderd.  Dit gaat gepaard met een ziekenhuisopname van een 4-tal dagen.  De uiteindelijke bedoeling is via onderzoek van dit weefsel de hormonale werking die voor de uitzaaiingen zorgt stil te leggen om daarna het probleem van de diarree te kunnen aanpakken. 
Daarna mocht ik opnieuw potten gaan ophalen om de stoelgang van 24 uur te sparen zodoende te weten te komen of de vetten daarin verminderd zijn. Daaruit kunnen ze dan afleiden of de medicatie die ik momenteel neem haar werk doet.

Ten slotte werd ik verwacht in de polykliniek waar een chirurg het gezwel in de lies even zou bekijken.  De diagnose was onmiddellijk dat er een lymfvochtophoping was en dat het vocht er uit moest via een prik in de wonde (drainage).  Dat viel gelukkig nogal mee en na twee spuiten was de klus geklaard.  Alleen kon de dokter niet garanderen dat dit niet meer zou terugkomen en om de kans te verhogen dat dit niet zou gebeuren werd er een drukverband aangebracht op de wonde en in de lenden. Indien het vocht toch terugkomt dan moet de wonde opnieuw open om te zoeken welk(e) lymfevaatje(s) er nog lekken en die af te binden. Ik mag nu dus de komende 5 dagen ingetaped met Tensoplast (elastische natuurrubberen kleefzwachtel) rond mijn middel doorbrengen.  

Ondertussen ga ik nog even over een weer naar Gent om daar ‘mijn pakje’ af te geven en zal ik weten wanneer ik daar enkele dagen mag gaan logeren.

En daarna zien we wel verder zeker…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten